Euro NCAP’ IN hedefi, segmentler bazında bir sınıflandırma yapmak
amacıyla crash-testlerle düzenli olarak otomobillerin performanslarını
test etmek. Bu testler sonucunda belirli sayıda ve yıldız olarak verilen
notlar, 1 ile 4 yıldız arasında değişiyordu. Ancak bir markanın yeni
modeli en yüksek notu 4 yıldızdan 5 yıldıza çıkararak bu sınırı aşan ilk
model oldu. Bu değerlendirme, 64 km/h hızla seyreden bir aracın
cepheden % 40 temasla ciddi bir şekilde çarpışması halinde, 50 km/h
hızla giderken 90° açı altında deforme olan bir çubuğun darbesi ile
yandan çarpışması halinde ve 29 km/h hızla seyrederken yandan bir direğe
çarpması halinde ön koltuklarda oturanların uğradığı hasara göre
yapılıyor. Euro NCAP (European New Car Assessment Program), Avrupada'ki
"Tüketici Birlikleri ve Derneklerini" bir arada toplayan ve Avrupa
ülkelerinden 25 Tüketici örgütünü bünyesinde barından "International
Testing Derneği"nin aracılığı ile bu sistem ile bağlantısı bulunan
bağımsız bir konsorsiyum. İngiltere'de (Ulaştırma Departmanı), İsveç'te
(Ulusal Karayolları İdaresi) ve Fransa'da (Ulaştırma ve Donanım
Bakanlığı) gibi hükümet teşkilatları da Euro NCAP’ bağlı. Euro NCAP’
bağlı olan kurumlar arasında, Avrupa Komisyonu, Uluslararası Otomobil
Federasyonu ve Almanya'da ADAC ve İngiltere'de Royal Automobile Club
gibi otomobil dernekleri de sayılabilir. Otomobil deyince aklımıza gelen
özellikler arasında "güvenlik" ilk sıralarda yer alıyor. Çünkü ne yazık
ki çoğu sürücü direksiyon başına geçtiğinde otomobilin, onu koruyan bir
kalkana dönüşeceğini sanıyor. Crash-testler işte tam bu noktada devreye
giriyor ve insan hatası olası kazalarda otomobilin ve içindekilerin
mümkün olan en hasarı görmeleri için çözümler üretiyor. Sürüş esnasında
yandan darbe alma ihtimali, önden darbe almaya göre daha düşüktür. Ancak
yan darbeler çok ciddi sonuçlar doğurabilir. Ağır yaralanma ve ölüm
tehlikesi gibi. Dolayısıyla bu konuda yapılan deneyler ve atılmış
adımlar, insan hayatı için bir zafer niteliğindedir.