Eğer yarı otomatik veya otomatik vites kutulu bir otomobiliniz yoksa
heel and toe tekniği ile vites küçültmeyi öğrenmeniz faydalı olacaktır.
Bu tekniğin amacı;- Vites küçültme esnasında ayak debriyajdan
çekildiğinde ani bir motor freninin meydana gelerek arabanın dengesini
bozmasının önüne geçmek. - Kavrama esnasında ortaya çıkacak darbenin
debriyaj, vites kutusu ve akslar üzerinde tahribat yapmasını veya
ömürlerini kısaltmasını önlemektir. Eğer gelecekte daha hızlı gitmeyi
düşünüyorsanız bu tekniği kullanmaya ihtiyacınız olabilir.
Vites Küçültme
Bir viraja yaklaşırken öncelikle hızınızı düşürür ve viraj içi kontrol
ve viraj çıkışında hızlanma için bir veya bir kaç! vites küçültürsünüz.
Bu işlem esnasında muhtemelen ayağınız gazdan çekili olduğundan motor
devri rölanti değerine kadar düşecektir. vitesi küçültüp debriyajdan
ayağınızı çektiğiniz anda ise her ne kadar gaza tekrar bassanız da yarış
tipi debriyajlar sizin yumuşak bir kavrama sağlamanızın önüne
geçecektir. (Zaten sizin o anda bu kadar zamanınız olmayacaktır). Sonuç
olarak kaygan zeminde arabanın kararlılığı bozulabilir veya kıymetli
tahrik aksamınızdan (debriyaj, pirizdirek mili, vites kutusu ve
diferansiyel ve akslarınız) bazı parçalar daha küçük parçalara
ayrılabilir. Eğer heel and toe tekniğini kullanmak istediğinizi
düşünürsek, yukarıdaki durumda yapılması gerekenler;
"Heel And Toe" tekniği
Yine aynı viraja yaklaşıyorsunuz. Sağ ayağınız ile frene basarken sol
ile debriyaja basıp vitesi küçültün. Bundan sonra sağ ayağınızın
topuğuyla veya yanıyla (sağ ayağınızın burnu hala fren üzerinde kalacak
şekilde bileğinizi bükerek) gaz pedalına hafifçe dokunup motoru
hızlandırın ve debriyajı bırakın. Evet hepsi bu.. Böylece darbesiz ve
yumuşak bir şekilde vitesinizi küçülttünüz.. Daha çok pist yarışlarında
faydalı olacağına inandığım bu tekniği rallilerde uyguladığımı
söyleyemem.. Sanırım bunun nedeni arabamın motorunun kompresyon
değerinin etrafına dehşet saçacak kadar büyük olmaması, benim bu işi
becerememem veya önden çekişli bir araba kullanıyor olmam nedeniyle
özellikle keskin viraj girişlerinde arabanın arkasının hafiflemesi ve
bir miktar kayarak daha kolay biçimde virajı dönmemi sağlaması.
Bahaneleri olabilir.Bu tekniği kolaylıkla kullanabilmeniz için fren
pedalı ile gaz pedalı seviyeleriniz birbirine yakın olmalıdır. En ideal
durum kendinizi en rahat hissettiğiniz durumdur. Ayrıca pek çok sportif
pedal kiti bu tekniği destekleyecek şekilde özel formlarda
üretilmektedir. Ayrıca kullanılan ayakkabılar da çok büyük önem
taşımaktadır. Tabanı çok dar ayakkabılar ile boşu boşuna vakit
kaybetmeyin. Normal düz tabanlı bir yürüyüş ayakkabısı yeterli
olacaktır. Tabii en iyisi pahalı bir sürücü ayakkabısı almak.
Pratik Çalışma
Yeniden malum geniş ve boş mekanınızdasınız.. Büyük daireler çizmeye
başlayın ve vitesinizi 2 den 1 e düşürün. Bunu önce alıştığınız şekilde
daha sonra da dahiyane heel and toe tekniğini kullanarak deneyin. 1-2
saat veya 3-5 yüz tekrardan sonra bu işi otomatik olarak yaptığınıza
karar verdiğinizde bu sefer 3 den 2 ye düşmeye peşisıra 3 e çıkmaya ve
yeniden 2 ye düşmeye başlayın. En çok bir ayda bu işi kusursuz derecede
iyi yapabilirsiniz. Bu tür denemeleri trafiğe kapalı alanlarda
yapmanızın herkesin sağlık ve !! mutluluğu !! için yerinde bir davranış
olduğunu unutmayın.
Sonuç Olarak
Kazaların hep beklenmeyen zamanlarda geldiği ve arabadan inildiğinde
kestirilenden daha fazla hasar verdiğidir. Güvenlik açısından standart
bir araba ile bir yarış otomobili arasındaki tek benzer nokta; her
ikisininde dört tekerlekli olmalarıdır.